sporten calorieen verbranden
Gezondheid

10 sporten die de meeste calorieën verbranden

0,9 calorieën per kilogram: zoveel verbrand je tijdens een uurtje slapen. Goed nieuws, nietwaar? Maar ben je op zoek naar een effectieve en efficiënte manier om af te vallen? Of wil je eens een nieuwe sport uitproberen? Wij hebben alvast 10 sporten opgelijst die heel wat meer calorieën verbranden.

1. Spinning

Ga je heel snel doorfietsen? Dan verbrand je een heleboel calorieën. Spinning is uitermate geschikt voor als je wilt afvallen. Tijdens een uurtje spinning verbrand je al vlug zo’n 9 calorieën per kilogram. Om te weten hoeveel je zelf verbrandt, vermenigvuldig je gewoon je gewicht met het aantal calorieën.

2. Squash

Squash is een enorm intensieve sport. Een uurtje squashen zorgt ervoor dat je 12 calorieën per kilogram verbrandt.

squash sporten calorieën verbanden

3. Hardlopen

Loop je gemiddeld aan een snelheid van 10 kilometer per uur? Dan verbrand je zo’n 11,5 calorieën per kilogram in slechts een uurtje tijd. Je loopactiviteit kan je eenvoudig bijhouden via een sporthorloge.

4. Zwemmen

Tijdens het zwemmen voel je je hele lichaam werken. Trek wat baantjes, doe de rugslag of vlinderslag, en je zal op korte tijd heel wat calorieën verbranden, namelijk 6 calorieën per kilogram in een uur.

zwemmen sporten calorieën verbranden

5. Vechtsport

Een vechtsport uitoefenen is de perfecte manier om te vermageren. Iedere vechtsport is erg intensief, waardoor je eenvoudig vet kan verbranden. Pas wel op voor mogelijke blessures. Je wilt het ten slotte toch meer dan één keer uitoefenen. Een uurtje karate, boksen, judo of taekwondo is goed voor zo’n 10 calorieën per kilogram. Geen zin om daarvoor naar de fitness te trekken? Installeer dan gewoon thuis zo’n boksbal.

6. Voetbal

Omwille van de grote afstanden die je aflegt tijdens het voetballen, verbrand je zonder twijfel massa’s calorieën. Een voetbalwedstrijd duurt gemiddeld 90 minuten, waardoor je zo goed als continu in beweging bent. Een volledige match staat gelijk aan 10,5 calorieën per kilogram.

voetbal sporten calorieën verbranden

7. Tennis

Tijdens een potje tennis ligt het ritme hoog. Dit maakt het ook zo’n intensieve sport. Voor een subliem resultaat speel je best met één partner en doe je best geen dubbelspel. In een uurtje tijd ben je al snel 7 calorieën per kilogram kwijt.

8. Basketbal

Ook basketbal is een sport waarbij er kort op elkaar ingespeeld wordt. Doordat het een teamsport is, word je extra gemotiveerd om je nóg meer in te zetten. Een goede conditie is hiervoor natuurlijk vereist. Je moet een volledige wedstrijd kunnen volhouden om resultaat te boeken. Speel je een uurtje basketbal? Dan verbrand je 6 calorieën per kilogram.

calorieën verbranden basket

9. Aerobics

Vet verbranden, spieren verstevigen én je conditie op punt stellen? Eén antwoord: aerobics! Een volledige inzet is nodig om de calorieën van je af te schudden. Houd je het een uurtje vol? Dan ben je al 6 calorieën per kilogram lichter.

10. Rolschaatsen

Net zoals bij lopen en fietsen is rolschaatsen zeer effectief om gewicht te verliezen. Je kan deze sport namelijk relatief lang volhouden. Rolschaatsen doe je buiten, dus zorg voor de nodige valbescherming en helm. Trek een uurtje de baan op en verbrand 7 calorieën per kilogram.

rolschaatsen sporten calorieën verbranden

Niet sportief aangelegd? Of speelt je gezondheid je parten? Een gewone wandeling kan al wonderen doen. Doe minstens 10.000 stappen per dag. Dat komt overeen met zo’n 7 km en daardoor zal je minstens 200 calorieën verbranden. Met een stappenteller kan je snel en eenvoudig nagaan aan hoeveel stappen je zit.

Previous Post Next Post

You Might Also Like