examenstress
Gezondheid

Examenstress: hoe kan je het vermijden?

Klamme handjes, een kloppend hart, black-outs, concentratieproblemen: het is maar een greep uit de verschijnselen van examenstress. Velen kennen het gevoel en kampen ermee. Die spanning en stress voor de examens is vaak dagelijkse kost voor sommige studenten. De examenperiode is volop bezig en bij velen kan dat vervelend gevoel dus zeker de kop op steken. Maar wat doe je eraan en hoe kan je zorgen voor meer rust? Wij delen onze meest efficiënte tips tegen examenstress!

Slaap voldoende

Als je je tijdens de examens houdt aan een aantal basisregels, dan kan je examenstress ook al gedeeltelijk de kop indrukken. Ga tijdens de blok en vooral examens op tijd slapen. Pas gerust je studeerritme aan, maar slaap minstens 7 uur per nacht om fris en monter te zijn tijdens het studeren. Uit een onderzoek van de UGent en KULeuven blijkt immers dat studenten die voldoende (minstens 7 uur per nacht) slapen, betere resultaten halen dan studenten die minder lang slapen.

Eet voldoende en gezond

Terwijl het velen niet altijd lukt om tijdens de examens te eten is voldoende vitaminen opnemen zeker noodzakelijk om je lichaam goed te laten functioneren. In stressvolle periodes verbruik je zelfs nog meer van de goede stoffen in je lichaam, dus moet je die zeker aanvullen in de vorm van gezonde voeding. Hieronder lijsten we de vitamines op die kunnen helpen om stress tegen te gaan of te verminderen. Vitamine B staat in voor ons prestatievermogen, terwijl vitamine C de negatieve effecten van de examenstress tegengaat!

  • Vitamine B1: vlees en graanproducten (bv. volkorenbrood)
  • Vitamine B2: groenten, fruit, melkproducten, vlees
  • Vitamine B6: bruin brood, banaan, aardappelen
  • Vitamine C: sinaasappel, aardbei, kiwi, bessen, aardappelen, groenten

Vergeet ook niet te drinken: minstens 1,5 liter water per dag. Koffie kan helpen om te concentreren, maar ‘s avonds krijg je er slaapproblemen door. Om examenstress te vermijden is het ook beter om alcohol, koffie en vettig eten links te laten liggen. Als extraatje kan je altijd kiezen voor vitaminen in de vorm van pilletjes om zo je tekorten aan te vullen.

examenstress gezond eten

Pauzeer voldoende

Een belangrijke tip tegen examenstress is voldoende pauzeren. Maar doe ook dat op je eigen niveau. Sommigen hebben na een uurtje blokken nood aan een pauze van 10 minuten. Andere kunnen twee uur blokken en nadien iets langer pauzeren. Doe tijdens de pauze iets ontspannends: ga naar buiten, doe een dutje, kijk even naar een favoriete serie, lees een boek of dagblad, eet iets kleins,…

Blijf actief

Tijdens het studeren en examens afleggen door moet je ook voldoende blijven bewegen. Ga eens naar buiten om te wandelen (met de hond), ga joggen, doe een aantal ontspanningsoefeningen of waan je een yogaprinses tijdens de pauzes. Spreek eventueel met vrienden af om een gezamenlijke pauze in te lassen en beweeg samen! Frisse buitenlucht doet namelijk wonderen bij examenstress. Je hersenen kunnen op die manier alles beter verwerken.

bewegen examenstress

Praat niet te veel met klasgenoten

Iets wat we allemaal deden of nog steeds doen: overleggen of praten met klasgenoten over de examens. Dat doe je beter niet want het zorgt voor paniek in je hoofd. Wie wat al heeft gestudeerd, doet er niet toe. Iedereen blokt op zijn of haar niveau en dus schakel je je smartphone tijdens het studeren maar beter uit om stress te vermijden.

Blijf positief

Examenstress vermijden doe je tenslotte ook door gewoon positief te blijven en doemdenken achterwege te laten want het helpt je niets vooruit. Gaat een examen eens minder goed? Blijf dan positief en tracht je te concentreren op het volgende examen!

Pilletjes tegen examenstress?

Heb je alles ondernomen om stress tijdens de examens tegen te gaan? Probeer dan eens de voedingssuplementen tegen examenstress van Viata. Die helpen tegen stress, vermoeidheid, vermoeide spieren, een goeie werking van je zenuwen en ze helpen om te ontspannen.

Previous Post Next Post

You Might Also Like