gezonde voornemens
Gezondheid

Gezond eten in 2017

Het nieuwe jaar brengt automatisch voor velen goede voornemens met zich mee. Staat gezond eten en vermageren ook op jouw lijstje om te verwezenlijken in 2017? Dan ben je vast niet alleen. Het staat op de eerste plaats van goede voornemens voor 2017. Om het dit jaar vol te houden, geven wij je alvast enkele tips mee.

Water drinken

Het is een van de meest eenvoudige dingen, al geraakt het merendeel van de bevolking er niet aan toe: voldoende water drinken. Gezond eten start met het dagelijks drinken van minstens anderhalve tot twee liter water. Is het voor jou moeilijk om dat voornemen waar te maken? Schaf jezelf een hippe drinkfles aan en vul dagelijks met kraantjeswater. Dat is bovendien helemaal gezuiverd en je bespaart er een hele hoop geld mee. Zet een glas of hip flesje water op je bureau tijdens het werk. In deze exemplaren kan je zelfs een stuk fruit steken als plat water niet echt je ding is.

Eet minder suiker

Zeventien klontjes suiker: zoveel verorbert de Belg gemiddeld per dag. En dat is uiteraard veel te veel want er wordt aangeraden om dat aantal per dag te beperken tot vijf klontjes. Beperk de suiker in je voeding en je zal bruisen van energie. Te veel suikerinname kan namelijk zorgen voor heel wat lelijke tekenen. Als je toch suiker wilt gebruiken in je eten, dan kan je beter kiezen voor de suikervervangers zoals stevia, agavesiroop of palmsuiker. Die zijn biologisch en bevatten ook nog eens vitamines en mineralen.

minder suiker eten

Ga wandelen

10 000 stappen moeten we dagelijks doen, maar daar geraken we niet altijd aan. Probeer toch dagelijks even de benen te strekken door een wandeling te maken. Heb je een hond? Dan doe je die er ook nog eens een plezier mee!

Groenten en fruit

Gezond eten houdt in dat je per dag minstens 300 gram groenten en 2 à 3 stukken fruit moet eten. Zo’n portie groenten of fruit houdt een vuist of 2 à 3 eetlepels in. Om je een idee te geven: dat zijn 14 druiven, 6 aardbeien, 20 kersen, 7 kerstomaatjes, een vijfde van een komkommer, een vierde van een meloen, twee kiwi’s, 2 mandarijnen, twee verse vijgen of een kleine appel.

fruit eten

Matig alcohol

Een guilty pleasure voor velen, een dagelijks ritueel voor anderen: probeer het gebruik van alcohol te beperken want het heeft hoe dan ook een effect op je lichaam. Je kan ook altijd een vastenperiode inlassen. De Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) roepen op om in februari een hele maand geen alcohol te drinken. Voor jou ook Tournée Minerale volgende maand?

Zelf koken

Thuis koken is veel gezonder dan op restaurant te gaan of te kiezen voor een afhaalmaaltijd. Je bespaart er daarnaast ook nog eens geld mee uit.

gezond koken thuis

Dankzij deze tips kan jij het goede voornemen van gezond eten misschien wel waarmaken dit jaar?

 

Vorig Bericht Volgend Bericht

Ook Interessant Voor Jou