beter slapen tips
Gezondheid

Een goede nachtrust: 3 tips

Een goed slaper is een goed waker. Een goede nachtrust moet je in het snelle leven van vandaag écht wel bovenop je prioriteitenlijstje zetten. Maar hoe kun je jouw slaaphygiëne precies verbeteren? Hoeveel uurtjes moeten er elke nacht op de teller om je fris te voelen in de ochtend? Hoe kies je het geschikte bed, de goede matras en het beste bedlinnen? En hoe vaak was je jouw lakens? Met deze tips brengt Klaas Vaak je vannacht een goede nachtrust – en fijne dromen!

Een goede nachtrust begint bij je bed

Je bed: je beseft het misschien niet, maar je spendeert er minstens een derde van je leven. Zoals je overdag graag comfortabele kleren, een ondersteunende bureaustoel en een stevig paar schoenen kiest, wil je ook ‘s nachts in alle comfort kunnen slapen. Reden te meer dus om rekening te houden met een aantal zaken:

  • De juiste matras kies je in functie van je lichaamsgewicht. Hoe hoger, hoe steviger je matras best is. Over het algemeen moet je matras jouw lichaam, en vooral je rug, voldoende ondersteunen.
  • De geschikte dons: kies in functie van het klimaat. Hier bij ons durft de zomerwarmte al eens blijven hangen ‘s nachts. Zorg er dus voor dat jouw dons voldoende ademt. Wassen doe je zeker elk seizoen eens.
  • Het juiste bedlinnen is niet alleen heerlijk zacht en comfortabel, het zorgt er ook voor dat je bed hygiënisch blijft. Als slaper zweet je immers altijd wel wat. Voor de optimale hygiëne was je de lakens best wekelijks eens.

goede nachtrust

Respecteer je slaapritme – en help waar nodig

Je hoort het wel vaker: blitse woorden als melatonine, slaapcyclus en bioritme passeren regelmatig de revue. Maar wat betekenen die termen precies? Melatonine is de stof die je lichaam ‘s avonds aanmaakt zodat jij je slaperig begint te voelen. Maar: daarvoor moet het donker(der) zijn! Schermen, maar ook te fel licht van lampen of van buitenaf verminder of vermijd je best een uurtje voor je gaat slapen. Op de lange zomerdagen zijn gordijnen – of een slaapmasker voor de diehards – bijzonder waardevol.

Een goede nachtrust betekent ook dat je rekening houdt met je slaapcycli. De trouwe werkers onder ons moeten vaak vroeg van onder de wol. Daarom is het belangrijk dat je voldoende uurtjes slaapt. De volkswijsheid zegt meestal acht uren. Toch reken je best in functie van de zogenaamde slaapcycli, waarvan je er elke nacht een aantal ‘beleeft’. Eén cyclus duurt gemiddeld anderhalf uur. Als volwassene heb je er zo vijf à zes nodig. Dat komt op 7,5 à 9 uur per nacht. Zet je jouw wekker op een van die tijdstippen, dan voorkom je dat je plots uit het midden van een cyclus gerukt wordt: de reden waarom je je wel eens groggy voelde ‘s ochtends.

De avond dient om te ontspannen

Gebruik je bed en je slaapkamer waarvoor die dienen: om te slapen. Zo associeert je lichaam je bed automatisch met rust. Heb je ‘s avonds toch moeite om je hoofd stil te leggen? Probeer toch te ont-stressen: denk even niet aan wat je nog allemaal moet doen en wat je nog moet inplannen. Wanneer je moe bent, werk je toch niet efficiënt. Eerst slapen, dan plannen en werken. Zo kom je gegarandeerd aan een goede nachtrust!

Previous Post Next Post

You Might Also Like