van wintertijd naar zomertijd
Gezondheid

Van winter- naar zomeruur

De lente is in het land dus dat betekent ook dat we komend weekend, op zaterdag 25 maart, overschakelen van winter- naar zomeruur. Tot spijt van iedereen want dat wil zeggen dat we 1 uur minder lang kunnen slapen: 2 uur wordt namelijk 3 uur. Lig jij daardoor ‘s avonds ook wakker en geraak je er ‘s morgens niet uit? Er zijn een aantal tips om onze biologische klok eenvoudiger aan te passen aan dat uurverschil.

Wees voorbereid

Start nu al met je lichaam voor te bereiden op het zomeruur. Elke dag een kwartiertje vroeger opstaan zal ervoor zorgen dat de je bioritme zich sneller gaat aanpassen.

Niet snoozen

Vergeet de snooze-knop, want die helpt je tijdens de omschakeling naar het zomeruur zeker niet verder. De aanpassing van onze biologische klok wordt op die manier alleen maar uitgesteld.

zomertijd uur aanpassen

Opstaan

Blijf komende zondag niet langer in je bed liggen dan normaal. Ben je gewend om op te staan om 9 uur? Dan slaap je die eerste nacht gewoon 1 uur minder lang.

Veel licht

Als je zondag opstaat, zorg je er beter voor dat er zoveel mogelijk licht is. Trek alle gordijnen open in je slaap- en woonkamer want licht zorgt ervoor dat het waakhormoon ‘corisol’ aangemaakt wordt en niet het slaaphormoon ‘melatonine’.

naar zomertijd overschakelen

Actieve ochtend

Een ochtendwandeling, een uurtje joggen, fietsen, … : begin zondagochtend op een actieve manier. Je lichaam zal dan minder snel moe zijn.

Relaxen in bad

Neem een halfuur voor het slapengaan een warm bad. Gebruik eventueel de zoutkristallen van L'Occitane om volledig te ontspannen. Je lichaam zal op die manier suf worden waardoor je achteraf sneller in slaap geraakt.

Donkere avond

Maak het ‘s avonds zo snel mogelijk donker. Op die manier wordt het slaaphormoon gestimuleerd en zal je sneller moe worden. Leg ook je smartphone, tablet of laptop aan de kant, want die houden je uit je slaap. Je kan altijd gebruikmaken van een slaapmasker om de slaap te vatten.

Dankzij deze tips kan je eenvoudiger overschakelen van het winter- naar het zomeruur. Lukt het nog steeds niet? Dan kan je eventueel de ontspan- en slaapsupplementen van Farmaline proberen. Dat zijn plantaardige capsules op basis van passiebloem, hop en valeriaan.

Previous Post Next Post

You Might Also Like