jetlag vermijden
Nieuws

Jetlag voorkomen: 7 tips

Staat er een verre reis op de agenda? Dan kan je wel eens te maken hebben met een jetlag. Maar hoe kan je nu precies een jetlag voorkomen? Met deze 7 tips wordt het helemaal duidelijk.

1. Verzet je klok

Van zodra je in het vliegtuig zit, is het aangeraden om de tijd op je horloge, telefoon, tablet, … alvast te wijzigen naar de lokale tijd van je reisbestemming. Is het op je reisbestemming ochtend of middag? Probeer dan in het vliegtuig wakker te blijven. Is het er nacht als je op het vliegtuig zit? Probeer dan wat slaap te vatten. Op deze manier kan je lichaam al wat wennen aan de nieuwe lokale tijd.

2. Pas je slaapritme aan

Vlieg je oostwaarts? Enkele dagen voor vertrek ieder dag één uurtje vroeger gaan slapen en dus ook één uurtje later opstaan dan gewoonlijk kan zeker helpen om een jetlag te vermijden. Reis je naar het westen? Doe dan net het omgekeerde en ga één uur later slapen en sta één uur later op. Zo wordt het tijdsverschil alvast een stuk gecompenseerd.

slaapritme jetlag

3. Vermijd vakantiestress

Vakantiestress, iedereen heeft er weleens last van. Goed uitrusten voor vertrek is de boodschap. Probeer aan boord ook wat te ontspannen. Een film, muziek of een boek kan hierbij zeker helpen. Speelt de stress je echter parten? Raadpleeg dan je huisarts of apotheker voor melatonine. Dit is een middel dat helpt om je te ontspannen en zorgt voor een betere nachtrust aan boord.

4. Drink geregeld water

Vermijd elke vorm van cafeïne of alcohol. Koffie gaat je slaapritme verstoren en alcohol heeft een uitdrogend effect. Je drinkt dus beter geregeld en voldoende water. Zo vermijd je uitdroging, keelpijn en hoofdpijn en kan je een jetlag voorkomen.

water drinken tijdens vlucht

5. Bewegen is de boodschap

Uren aan een stuk in dezelfde houding zitten vergt veel van je lichaam. Zeker als de ruimte waarin je zit nog eens beperkt is. Stimuleer je bloedcirculatie door voldoende te bewegen. Loop af en toe wat rond in het vliegtuig of doe enkele bewegingen vanuit je stoel. Zijn je voeten of enkels na het landen toch nog opgezwollen? Leg ze de eerste nachten hoger met wat kussens. Dit is voordelig voor de bloedcirculatie en zal bijgevolg de zwelling sneller doen afnemen.

6. Acclimatiseren kan je leren

Wees op voorhand bewust van een mogelijke jetlag. De dag van je aankomst volboeken met allerlei activiteiten en excursies is nooit een goed idee. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen.

jetlag acclimatiseren

7. Maak het jezelf comfortabel

Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk aan boord. Draag luchtige kleding en werk vooral met lagen. Aan boord kunnen de temperatuurverschillen nogal groot zijn. Een vest kan je gemakkelijk aan- en uittrekken. Wil je rustig slapen? Neem dan een zacht nekkussen, een dekentje en oordoppen mee.

Met deze tips is een jetlag voorkomen voortaan al een stuk eenvoudiger. Lees zeker ook onze tips voor een zorgeloze vlucht en geniet van je vakantie!

Previous Post Next Post

You Might Also Like